Eerst wilde hij het glas promoten. Gewoon een glas pakken, kraan opendraaien, leegdrinken. Als je plastic wil terugdringen, ligt dat toch meer voor de hand dan een nieuw plastic product maken. Maar hij heeft geleerd: „Iedereen droogt tegenwoordig uit tussen Haarlem en Amsterdam.” Merijn Everaarts lacht er vrolijk bij. „Ik inmiddels ook!” In de trein, op kantoor, in de collegezaal, de moderne mens wil permanent H2O onder handbereik.
Daarom schreef Everaarts (44) zes jaar geleden een wedstrijd uit en begon hij met de productie van het winnende ontwerp: de Dopper. Een kleurig waterflesje van polypropyleen met een afschroefbaar wit deel van acrylonitril-butadieen-styreen en een ring van synthetisch rubber, bewust bedoeld voor herhaald gebruik. De fles, gemaakt door VDL, kan tegen hitte, tegen vallen (al breekt het gekleurde dopje soms) en tegen de vaatwasser. Dopper heeft inmiddels 27 mensen in dienst en een omzet die steeg van 4 miljoen euro in 2014 naar 7 miljoen in 2015. In 2015 verkocht Dopper ruim 1,3 miljoen flesjes, in 2016 zo’n 2 miljoen, in 24 landen.